reklama

Nie sme zrodení k behu

Aspoň nie my, bežní stredoeurópania. Na poličke mojej knižnice sa skvie aj kniha Born tu run (Zrodení k behu), v ktorej sa hovorí aj o Scottovi Jurekovi, autorovi knihy Jedz a behaj. Bol mojim veľkým vzorom. Po istých veciach už nie je.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (17)

Beh je to, čo ma držalo pri živote aj keď som oň doslova bojovala. Po tom, ako som precitla z kómy, manžel mi ozdobil nohy mojimi bežeckými teniskami. V nich som sa učila stáť, robiť prvé nemotorné kroky, dokonca aj dnes na vozíku nosím bežecké fivefingersy. Napriek tomu ma udalosti posledných dní presvedčili, že nie sme tými, čo sú zrodení k behu. Sme zrodení z jediného dôvodu - byť šťastní.

"Život je fiesta (oslava)," povedala moja Kubánska kamarátka. A hoci som v stave v akom som , niekoľko dní môj život ako fiesta vyzeral a snažím sa, aby tak vyzeral aj teraz. Nestresujem samu seba, neuháňam sa. Nemám dôvod. Po tom, ako som stála na priepasťou smrti, si vážim každý jeden okamih. A nedávno som nad ňou stála pri plnom vedomí. Poviem Vám, oveľa jednoduchšie by bolo zomrieť v kóme, než pri plnom vedomí. Hospitalizovali ma a opäť otvorili uzavretý prípad cievnej mozgovej príhody 29ročnej mladej ženy, bežkyne. Nemá zmysel sa špárať v minulosti, ale toto bolo myslené skôr ako zamedzenie nepríjemnostiam v budúcnosti. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Ty máš vrodenú zúženú tepnu vedúcu do mozgu," povedala mi kamarátka lekárka, keď dočítala moju prepúšťaciu správu. "Dievča, Ty si mala sakra šťastie!" "Viem," odvetila som. Mala som tú "česť" počuť o prípadoch, kedy takú diagnózu ľudia jednoducho nerozchodili. Ale že som mala dvojnásobné šťastie, to som nevedela.

Viem, ako mladí talentovaní futbalisti padajú v zápasoch na zem mŕtvi. Je mi to pomerne blízka oblasť. Ich smrť má jeden spoločný faktor - zastavenie srdca. Prečo? Priznám sa, že nikdy som po tom nepátrala.

Množstvo ľudí sa rodí so zúženou mozgovou tepnou, množstvo ľudí sa rodí s otvoreným foramen ovale. Nevedia o tom. Vlastne, bežný život so sebou žiadne väčšie riziká neprináša. Možno len pôrod, ale tá námaha sa týka nás, žien.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"Vy ste naozaj obe deti bez problémov porodila?" bola jedna z otázok. Áno. Moje srdce a foramen ovale boli na zozname podozrivých. Dnes vravím, že boli na nesprávnej stope - žiadne výsledky pátrania, zvaľujúce vinu práve na neuzavreté foramen ovale, práve naopak - srdce ako zvon, srdce, ktoré mi pravdepodobne zachránilo život.

Ide o to, že pri behu nastávajú situácie, že do srdca je vháňaný väčší objem krvi, než je schopné prepumpovať - človeka jednoducho vypne - definitívne. Srdce sa zastaví, vybavené. To máte ako s autom...

Moje srdce nápor vytrvalostného behu zvládlo. Problém nastal inde, jednoducho množstvo krvi nestíhalo pretekať tepnou vedúcou do mozgu. A bolo vymaľované. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V tej dobe nik netušil, že niekde je problém. A Bohužiaľ, nik z nás netuší, či niečo podobné nečíha aj na neho. Tridsaťdva mesiacov sa venujem intenzívnemu skúmaniu ľudského tela, vedomia, podvedomia. Ak sa ma dakto pri nedávnej hospitalizácii spýtal, čo vlastne robím v nemocnici, odpovedala som: "Som na študijnom pobyte." Brala som to tak a veľmi som si začala užívať život. Odvtedy ma manžel volá mañana.

Nechcem nikoho strašiť, ani tvrdiť, že nemáme dobehnúť autobus na zástavke. Maratón, či ultramaratón má však s behom pre zdravie spoločného asi toľko ako moja bledá pokožka s čokoládovohnedou pokožkou mojej kamarátky.Chcem iba odovzdať svoje poznanie. A možno aj zachrániť jeden ľudský život, či aspoň zdravie. Viete, čo by som za to dala ja?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hociktorý, aj rekreačný bežec, má tenisky za 100 a viac eur. Žiaľ, žijeme vo svete, kde peniaze znamenajú veľmi veľa. Viac ako ľudský život, ľudské zdravie... Ak by som o tom, akým rizikám sa dobrovoľne a s presvedčením, ako dobre robím pre svoje telo, vedela, zaplatila by som si všetky tie vyšetrenia, ktoré mi robia dnes. A ktoré už mnohým nerobia vôbec... 

Dagmar Sváteková

Dagmar Sváteková

Bloger 
  • Počet článkov:  151
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Žijem, pozorujem, reagujem. Všetko je iba a len môj názor a plne rešpektujem, ak s ním niekto nesúhlasí. Je to jeho právo. A moje právo je povedať to, čo si myslím. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu